مراقبت در برابر کرونا

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نقش تغذیه در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند همانند همه افراد جامعه، مراقبت‌های پیشگیرانه درخصوص ویروس کرونا را باید مد نظر داشته باشند و علاوه بر آن لازم است با دقت بیشتری نسبت به کنترل قند خون خود اقدام نمایند و از تغییر در داروهای مصرفی خود، بدون هماهنگی با پزشک جدا خودداری کنند!

برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند اما مصرف خودسرانه و بی رویه مکمل‌های حاوی این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن گردد. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که فرد دچار کمبود مواد مغذی نیست، بهتر است آنها را از طریق منابع غذایی تامین نمود و از مصرف مکمل‌ها بدون مشورت با پزشک خودداری کرد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند هنوز هیچ روش اختصاصی وجود ندارد که با تقویت سیستم ایمنی بتوان از ابتلای افراد، به‌خصوص افراد مبتلا به دیابت، به ویروس کرونای جدید (COVID-2019) پیشگیری نمود. به طور کلی آرامش (کنترل استرس)، خواب کافی و تغذیه مناسب می‌تواند منجر به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن شوند.

توجه داشته باشید چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود. دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی، از طریق منابع غذایی تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند. لطفا از توصیه به مصرف کلیه مکمل‌ها بدون نظر پزشک خودداری شود، زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند.

همانظور که قبلاً گفته شد اثر بخشی برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در ارتقا ایمنی بدن اثبات شده است، به همین جهت در ادامه به بررسی منابع غذایی این مواد مغذی خواهیم پرداخت.

ویتامین A

منابع غذایی این ویتامین به دو شکل منابع حیوانی و گیاهی است که منابع حیوانی از قابلیت جذب بهتری نسبت به منابع گیاهی برخوردار هستند. منبع غنی این ویتامین روغن کبد ماهی است و به میزان کمتری نیز در شیر و تخم مرغ وجود دارد. غلات صبحانه غنی شده با این ویتامین نیز از دیگر منابع به شمار می‌روند.

ویتامین های B6 ،B9 و B12

ویتامین B6 درمنابع حیوانی نظیر گوشت، ماهی، تخم مرغ، و لبنیات یافت می‌شود. ویتامین B9 درمیوه‌های تازه، سبزیجات برگی، مخمر و حبوبات وجود دارد. ویتامین B12 در بدن توسط برخی باکتری‌های مفید ساخته می‌شود. همچنین در گوشت گاو، صدف، ماهی‌هایی مانند سالمون، تخم مرغ و شیر نیز وجود دارد.

 

تماس

آدرس:اردبیل _ خیابان سیمتری (طالقانی) انتهای کوچه اوچدکان _ جنب سقاخانه _ کلینیک دیابت  کدپستی:5613677787
 
ایمیل: ndiabet@gmail.com

تماس ها

33256222 - 045
09366865396

 

@clinic_noor972